Ace:
Sala de premsa

NOTA INFORMATIVA
Barcelona, 1 de juny de 2022

En el marc de la jornada ‘El futur de la recerca’

Experts en demències coincideixen que la investigació genètica obrirà les portes a nous tractaments per a l’Alzheimer

•    A la trobada s’han volgut establir les bases del futur de la recerca i debatre sobre els avenços que es poden esperar en els propers anys

•   Durant la jornada s’ha fet entrega del VI Premi Joan Boada & Mercè Rovira a la Dra. Sudha Seshadri, de la Universitat de Boston, per la labor realitzada com a directora del consorci CHARGE

La jornada ‘El futur de la recerca’, organitzada per Ace Alzheimer Center Barcelona i Grifols i que ha tingut lloc aquesta tarda, ha servit per establir les bases del futur de la recerca de la malaltia d’Alzheimer posant la mirada en la investigació genètica.

Els experts participants, Pascual Sánchez Juan, neuròleg i director científic de la Fundació CIEN (Centre d’Investigació de Malalties Neurològiques); Arcadi Navarro, director de la Fundació Pasqual Maragall, i Agustín Ruiz, cap de Recerca d’Ace Alzheimer Center Barcelona, tots ells referents en el món de les demències, han coincidit que la investigació en aquest camp és fonamental per al descobriment de nous tractaments personalitzats i més eficaços per a la malaltia d’Alzheimer.

En aquest sentit, Arcadi Navarro ha assenyalat que “el coneixement dels gens permet fer prediccions cada cop millors del que succeeix amb grups que comparteixen cert perfil. L'esforç de genètica de més d'una dècada ens ha ensenyat moltíssim, ens ha permès fer grans avenços i dissenyar grans diana terapèutiques. La genètica obre esperances reals de comprensió i, eventualment, de tractament”.

Els tres experts han explicat que no hi ha un únic Alzheimer, sinó que és molt complex i que la genètica no és l’únic element que hi intervé. “Cada persona serà un cas únic: no hi haurà malaltia, hi haurà pacients i, per això, s’haurà de tractar de manera precisa i personal”, ha afirmat Agustín Ruiz. Els ponents han coincidit també en el fet que la inversió destinada a la investigació de la malaltia és fonamental, ja que sense ella “probablement no tindrem el volum de coneixement suficient per aquesta medicina de precisió tan necessària”, ha afirmat Ruiz.

Per la seva banda, Pascual Sánchez Juan ha apuntat que la malaltia ha canviat molt en els últims anys i ha assegurat que el diagnòstic és una peça clau: “M’agradaria que, en el futur, diagnosticar una persona amb demència fos un fracàs. Cal fer prevenció i, en el moment oportú, tractar amb els fàrmacs adequats per fer front a les diferents causes”. “Tenir fàrmacs que modifiquin el curs de la malaltia es el que revolucionarà aquest camp”, ha assegurat.

Durant la trobada també s’ha posat en valor la col·laboració entre organitzacions per avançar en la recerca. És el cas, per exemple, del Consorci Espanyol de Genètica de Demències (DEGESCO) que ha permès unificar recursos i integrar científics en consorcis europeus amb un esperit col·laboratiu que transforma el camp de la investigació en demències.

El president de Grifols, Víctor Grifols Roura, ha obert la jornada i ha afirmat que: “Grifols porta prop de 20 anys investigant la malaltia d’Alzheimer i celebra el compromís de la comunitat científica en aquest àmbit, i els anima a seguir buscant solucions per a detectar i tractar aquesta malaltia d’efectes tan devastadors per a milions de pacients, les seves famílies i cuidadors d’arreu del món”.

La Dra. Mercè Boada, cofundadora i directora mèdica d’Ace Alzheimer Center Barcelona, ha estat l’encarregada de cloure la sessió agraint a tots els assistents i experts la participació, així com la col·laboració de Grifols. Boada ha afirmat que “la ciència té un altre protagonista avui, que són les persones amb Alzheimer, avui elles han fet ciència i han tingut un podi, donem-los les gràcies”.

Reconeixement a la trajectòria

L’acte ha estat l’escenari de l’entrega del VI premi Joan Boada & Mercè Rovira que reconeix, des de fa deu anys, la tasca de professionals en l’àmbit de les demències. Enguany, la premiada ha estat la Dra. Sudha Seshadri, de la Universitat de Boston, per la labor realitzada com a directora del consorci CHARGE (Cohorts for Heart and Aging in Genomic Epidemiology), que, des de 2008, se centra en l'estudi d'associació del genoma complet i està format per grans grups internacionals de recerca com el Framingham Heart Study, el projecte Rotterdam o el Cardiovascular Health Study, entre d'altres.

La Dra. Seshadri, amb una àmplia trajectòria i contribució en l’àmbit de la recerca genètica, ha agraït el reconeixement i ha fet referència a la importància de la col·laboració per avançar en la recerca de la malaltia. “Em dona esperança veure que entrem a una nova etapa. Estem a mig camí en aquest recorregut i accepto el premi amb l’esperança que la pròxima vegada tindrem algunes respostes”, ha afirmat.

Para más información:

Isabel Rodríguez

irodriguez@fundacioace.org

La Pedrera acollirà la XII edició de la Conferència Barcelona-Pittsburgh sobre la recerca en demències

19/05/2022Sala de premsa
Es tracta de la trobada dels principals professionals de nivell nacional i internacional de l’àmbit de la malaltia d’Alzheimer i altres demències