Ace:

NOTA INFORMATIVA
Barcelona, 18 de maig de 2023

Nou article científic de l’European Alzheimer’s & Dementia Biobank

Nivells alts de colesterol i hipertensió, factors de risc en Alzheimer

•    Aquest és el primer estudi que identifica l’associació entre nivells elevats de lipoproteïnes d’alta densitat (HDL) amb el risc de malaltia d’Alzheimer

•  JAMA Network publica els resultats de l’estudi, que comprèn el conjunt de dades genòmiques més gran fins a la data, fruit de la col·laboració entre les entitats que conformen l’European Alzheimer’s & Dementia Biobank (EADB), entre aquestes, el projecte GR@ACE/DEGESCO

Un estudi de l’EADB (European Alzheimer’s & Dementia Biobank) ha analitzat la cohort genòmica més nombrosa fins a la data amb l’objectiu d’aclarir els factors de risc modificables determinats genèticament que poden causar malaltia d’Alzheimer, donant com a resultat la identificació que la hipertensió, així com una alta concentració de lipoproteïnes d’alta densitat (HDL), s’associen amb un augment de probabilitats de desenvolupar malaltia d’Alzheimer.

Per Agustin Ruiz, director de recerca a Ace, “aquests resultats han generat molta curiositat. Sabíem que la hipertensió és un factor de risc modificable, però el que és nou és que el colesterol també s’ha revelat com possible factor de risc en malaltia d’Alzheimer. És possible que la relació observada estigui acotada a nivells molt elevats d’HDL, cosa que ja s’ha demostrat també perjudicial, augmentant la mortalitat de complicacions cardiovascular. En qualsevol cas, necessitem més recerca per comprendre aquestes observacions”.

La recerca buscava identificar nous factors de risc determinats genèticament perquè “encara s’estima que un 40% de les demències són potencialment evitables modificant dotze factors de risc definits, l’evidència científica que existeix d’aquests supòsits continua sent escassa”, explica Agustín Ruiz.

I encara que l’estudi no aclareix els mecanismes que provoquen aquest augment del risc de desenvolupar malaltia d’Alzheimer, “aquestes troballes poden inspirar noves dianes terapèutiques i millorar la prevenció, així mateix, corroboren un nexe genètic que connecta la biologia del colesterol, la tensió arterial i la malaltia d’Alzheimer”, conclou el director de recerca d’Ace.

Per obtenir aquests resultats, s'han analitzat gairebé mig milió de mostres genètiques obtingudes de diferents cohorts europees, entre les quals hi ha la del consorci GR@ACE (Genome Research at Ace) i DEGESCO (Dementia Genetics Spanish Consortium).

Per a més informació:

Isabel Rodríguez

irodriguez@fundacioace.org

Els experts aconsellen entorns coneguts i ambients relaxats per conviure amb l’Alzheimer durant les vacances d’estiu

21/07/2020Sala de premsa
Fundació ACE ha elaborat un decàleg de consells per ajudar les persones que conviuen amb la malaltia d’Alzheimer durant les vacances d’estiu.