Blog | Què passa quan perdem el cromosoma Y?

L'Alzheimer és una malaltia que afecta més dones que homes al món. Avui dia s'estima que aproximadament dues terceres parts dels casos d'Alzheimer són dones. Tot i això, la comunitat científica encara no està d'acord en quines són les causes d'aquest desequilibri.

Seria fàcil dir que les dones tenen un risc biològic més gran de patir Alzheimer que els homes. No obstant això, hi ha multitud de factors socioeconòmics, culturals i geogràfics que podrien explicar les diferències observades entre ambdós sexes. Tot i així, seria correcte dir que el sexe és una font d'heterogeneïtat important en els processos que es produeixen en la malaltia d'Alzheimer. Per tant, estudiar i conèixer millor els perfils de risc específics de cada sexe pot ser crucial per comprendre millor la malaltia.

Els cromosomes sexuals

Si pensem en genètica, la primera gran diferència entre homes i dones que se'ns ve al cap són els cromosomes sexuals. Les dones tenen un parell de cromosomes X (XX), mentre que els homes en tenen una còpia d'un cromosoma X i una altra d'un cromosoma Y (XY). Dit altrament, si heretem el cromosoma Y del nostre pare, el nostre sexe serà masculí, mentre que si heretem el X serà femení.

De manera natural, l'ésser humà està programat per produir una dona. Aleshores, què és el que fa que neixin homes? Heretar el cromosoma Y del pare suposa heretar amb aquest el gen SRY. Aquest gen és l'encarregat de determinar el sexe de l'individu activant, com si fos un interruptor, una sèrie de mecanismes biològics que desemboquen en la formació de les característiques sexuals primàries masculines. Més endavant, un cop formats els testicles, aquests s'encarregaran de produir hormones, com ara la testosterona, que provocaran la diferenciació dels caràcters sexuals secundaris a partir de la pubertat.

Pèrdua en mosaic del cromosoma Y

El cromosoma Y és important ja que permet la diferenciació dels dos sexes (homes i dones). Però, serveix per a alguna cosa més?

Aquest cromosoma és molt més petit que el cromosoma X i té molts menys gens (63 gens codificants de proteïnes, respecte als 800 del cromosoma X). A més, és l’únic cromosoma que no és necessari per a la vida. Per aquests motius, ha estat considerat un “escombriaire genètic” durant molts anys. Aquesta concepció, però, està canviant a poc a poc.

El 1963, un grup de científics que observava les cèl·lules de la sang d'un grup d'homes d'edat avançada, va advertir que a algunes d'elles els faltava el cromosoma Y. Aquest fenomen va ser batejat com a pèrdua en mosaic del cromosoma Y (mLOY) i és altament comú entre els homes (al voltant del 7% en homes de 65 anys, i del 20% en homes més grans de 85). No obstant això, no es va donar més importància a aquesta pèrdua del cromosoma Y, considerant-se un fenomen innocu associat a l'envelliment. Avui dia sabem que, a banda de l'edat, hi ha principalment 2 factors que augmenten el risc de patir mLOY: la predisposició genètica i el consum de tabac, aquest darrer multiplica les probabilitats de perdre el cromosoma Y per quatre.

El cromosoma Y pot protegir-nos de les malalties?

No ha estat fins a la dècada del 2010 quan els científics han començat a descobrir que la pèrdua del cromosoma Y augmenta el risc de mortalitat general i, específicament, de contraure diverses malalties, com l'Alzheimer, el càncer o malalties cardiovasculars.

El 2016, un estudi va comprovar que la pèrdua del cromosoma Y augmentava, segons els autors, tres vegades el risc d’Alzheimer així com la rapidesa de la progressió de la malaltia. Més endavant, en un estudi realitzat a Ace Alzheimer Center Barcelona, hem observat que la predisposició genètica al mLOY actua com un accelerador de la malaltia específicament en els homes. Dit d'una altra manera, observem que el conjunt de gens que augmenten les possibilitats de perdre el cromosoma Y està associat a una progressió més ràpida d'Alzheimer exclusivament si ets home (i tens un cromosoma Y per perdre). Aquests descobriments desafien la noció que el cromosoma Y és un “escombriaire genètic” i evidencien la seva importància més enllà de la determinació del sexe.

Si els científics som capaços de trobar gens protectors al cromosoma Y, podríem dissenyar teràpies per reconstruir o recrear aquests efectes protectors en els qui pateixin la malaltia. I el que encara és més excitant, aquestes teràpies podrien aplicar-se no només en homes, sinó també en dones.

De moment no existeixen aquestes teràpies, però si ets home i et preocupa perdre el teu cromosoma Y, està demostrat que deixar de consumir tabac redueix el mLOY respecte als fumadors continuats. Cuidaràs la teva salut, protegiràs la teva memòria i mantindràs el teu cromosoma Y!

PABLO GARCÍA GONZÁLEZ

Investigador predoctoral d'Ace Alzheimer Center Barcelona

BLOG | La genètica de l’Alzheimer

17/02/2021Sensibilització
Totes les malalties tenen un component genètic quantificable, i la malaltia de l’Alzheimer no és una excepció. Avui en dia, és possible diferenciar, genèticament, dues formes de la malaltia: mendeliana i complexa.