Sala de premsa

NOTA INFORMATIVA
Barcelona, 4 de juliol de 2019

L’estudi de la retina, clau per a la detecció precoç de l’Alzheimer

UN ESTUDI DE FUNDACIÓ ACE DEMOSTRA QUE LES PERSONES AMB DEMÈNCIA PRESENTEN PITJOR SALUT VISUAL

•    L’article ha estat publicat, recentment, a la prestigiosa publicació Scientific Reports (Nature Publishing Group) i revela diferents paràmetres de salut visual entre persones amb demència i persones amb deteriorament cognitiu lleu o deteriorament cognitiu subjectiu

•    L’entitat lidera estudis com NORFACE i IPACBIS, ambdós amb l’objectiu de determinar la relació entre el gruix de la retina i el deteriorament cognitiu

Les persones amb demència presenten pitjors paràmetres de salut visual que aquelles amb menor grau de deteriorament cognitiu. Així ho indica un article publicat per l’equip de recerca de Fundació ACE-Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center, producte de l’estudi NORFACE (Neuro-ophtalmology Research at Fundació ACE). Una de les hipòtesis que es desprenen de l’estudi, seria que una part dels dèficits visuals de les persones amb demència podrien tenir un tractament accessible. Malgrat que caldria una anàlisi en detall i altres estudis, això podria tenir efectes notables en la millora de la seva salut i qualitat de vida.

En aquest article, que forma part del Marie Sklodowska Curie Action Individual Fellowship, s’han analitzat marcadors de salut visual i troballes d'imatge retiniana per Tomografia per Coherència Òptica (OCT) en una mostra de gairebé 1.800 pacients amb Deteriorament Cognitiu Subjectiu, Deteriorament Cognitiu Lleu i Demència, valorats a la Unitat de Diagnòstic de Fundació ACE entre els anys 2016 i 2018.

A partir d’aquesta mostra, els experts han corroborat que els pacients amb demència presenten pitjor agudesa visual, usen menys correcció òptica (ulleres i lents de contacte) i tractaments oftalmològics, i s’han sotmès a menys cirurgies oftalmològiques, que les persones dels altres dos grups, independentment de la seva edat, gènere i nivell educatiu.

Marta Marquié, neuròloga i líder del projecte, assegura que “fent un esforç perquè els pacients amb demència acudeixin a revisions oftalmològiques de manera periòdica per a corregir la seva funció visual, podríem millorar la qualitat de vida d’aquestes persones i, fins i tot, disminuir la càrrega dels seus cuidadors.

La detecció precoç de l’Alzheimer, una prioritat

Des de fa uns anys, Fundació ACE ha apostat per avançar en la detecció precoç de la malaltia, amb l’objectiu de prevenir-la i diagnosticar-la en les seves fases inicials, quan es pot actuar de manera més efectiva. Amb aquest objectiu, una de les línies que s’estan investigant és, precisament, la possible relació entre el gruix de la retina i el desenvolupament de la malaltia. La Unitat de Recerca ha impulsat, en aquest sentit, iniciatives com l’IPACBIS, un estudi que pretén determinar el risc de desenvolupar demència en persones cognitivament sanes i que és finançat per les Marie Skłodowska Curie Actions (dins de la iniciativa Horizon 2020 de la Comissió Europea), concedit a la Dra. Marquié.

Tenim clar que hem de fer recerca pensant en les persones, per això, trobar noves vies per millorar la qualitat de vida dels pacients i, per descomptat, també dels seus cuidadors, ha de ser també una prioritat per als que ens dediquem a la investigació d’aquesta malaltia”, sosté la Dra. Mercè Boada, directora mèdica de la Fundació.

Llegir l'article complet aquí.

Fundació ACE i el Conservatori Liceu signen un conveni de col·laboració per l'Alzheimer

19/02/2019Sala de premsa
Fundació ACE i el Conservatori Liceu signen un conveni de col·laboració per a impulsar projectes conjunts en favor de la recerca de la malaltia d'Alzheimer.