NOTA INFORMATIVA
Barcelona, 25 de juny de 2020

La transformació de Fundació ACE, publicada per la revista Journal of Alzheimer’s Disease

Fundació ACE aconsegueix realitzar el 78% de les visites durant el confinament gràcies a la seva adaptació a la telemedicina

•    L'entitat s'adapta a la situació en temps rècord i passa de l'atenció presencial a la telemedicina en qüestió de dies

•    Les consultes es realitzen a través de plataformes de videoconferència com WhatsApp, Skype, Teams o Facetime i, en el cas de no ser possible, per telèfon

Fundació ACE, entitat dedicada al diagnòstic, tractament i investigació de l'Alzheimer, ha adaptat el seu model d'atenció al context provocat per la pandèmia de coronavirus SARS-COV-2, per tal de garantir la protecció, prevenció i seguretat dels seus professionals i les persones que cuiden i assegurar la continuïtat de l'atenció a les persones i les famílies. El procés d'adaptació de Fundació ACE ha estat publicat per la revista Journal of Alzheimer's Disease.

L'entitat, que va haver de tancar la Unitat d'Atenció Diürna i aturar l'activitat presencial de la Unitat de Memòria, va reformular tota la seva organització per implementar la telemedicina i seguir brindant els seus serveis als pacients, familiars i cuidadors.

Després de la declaració de l'estat d'alarma i un cop activades les consultes telemàtiques, es va registrar una caiguda sobtada en el nombre total de visites: mentre que al gener i febrer de 2020 la Unitat de Memòria va realitzar una mitjana de 657 visites setmanals, en la setmana posterior a l'inici del confinament es van realitzar 254 visites, és a dir, un 60% menys.

Després d'aquest descens inicial, l'activitat a la Unitat de Memòria va ser capaç d'assolir en sis setmanes -abans de l'24 d'abril-, el 78% de l'activitat regular, mostrant una tendència a assolir la normalitat amb 514 visites setmanals i acostant-se, així, a la xifra prèvia al brot. El 22% de visites restants no s'ha pogut realitzar per diferents motius, com la preferència de les famílies per realitzar consultes presencials o la manca de dispositius de telecomunicacions, entre altres.

Un model d'atenció adaptat

Aquestes xifres mostren la capacitat de Fundació ACE d'adaptar-se a la situació en un temps rècord. En qüestió de dies, l'entitat va passar d'un model d'atenció presencial amb un enfocament tradicional a un que es basa principalment en la telemedicina, de manera adaptada i individualitzada, en què l'atenció és brindada per una xarxa d’equip multidisciplinari de professionals totalment coordinats. Fundació ACE realitza les consultes a través de plataformes de videoconferència com WhatsApp, Skype, Teams o Facetime i, en el cas de no ser possible, per telèfon.

Per a això, va ser necessari adaptar els protocols d'avaluació neurològica, neuropsicològica i social a realitzar per videoconferència i, a més, l'entitat va realitzar una avaluació interna per conèixer com els professionals de Fundació ACE veien aquesta ràpida transició a la telemedicina. Per tal de mantenir les activitats programades, l'entitat va desenvolupar nous materials de suport i educació per a la salut per a aquest moment de crisi, va supervisar l'estat de salut dels 190 pacients de la Unitat d'Atenció Diürna a través de contactes telefònics diaris i l’equip de treball social va realitzar trucades proactives de suport psicosocial a cuidadors identificats amb major risc de vulnerabilitat.

La Dra. Mercè Boada, neuròloga, cofundadora i directora mèdica de Fundació ACE, afirma que "després de la incorporació amb èxit de la telemedicina, aquesta s'ha convertit en una opció d'atenció real. Permet als pacients i cuidadors escollir entre el format presencial o telemedicina segons la seva conveniència i, en el nostre model holístic, això es tradueix en una atenció inclusiva".

Afegeix, així mateix, que "aquesta transició cap a la telemedicina ens ha donat el context idoni per avaluar i millorar la nostra atenció. Amb aquest sistema podem realitzar una atenció de qualitat de la demència a persones que es troben en àrees rurals o distants que actualment no tenen fàcil accés a aquests serveis".

L’impacte en la investigació

Fundació ACE aposta fermament per la recerca i és un dels seus principals pilars. La situació va obligar a la Unitat d’Assajos Clínics a suspendre temporalment el reclutament de nous participants, així com tots els tractaments en curs. En aquests casos, es va analitzar individualment cada assaig per adaptar-se a la situació sense comprometre la validesa dels resultats.

Així, l'equip de Fundació ACE va realitzar trucades setmanals als 133 participants actius d'assajos clínics per controlar la seva salut i va establir un circuit específic per gestionar els esdeveniments adversos de l'assaig i les situacions sospitoses de COVID-19.

En aquest sentit, la Dra. Boada afirma que "la investigació és l'única manera que tenim al nostre abast per avançar en el coneixement i tractament d'aquesta demència".

Més informació en aquest enllaç.

Fundació ACE promou les revisions gratuïtes de memòria a través de videotrucada durant la desescalada

03/06/2020Sala de premsa
Fundació ACE- Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center ha habilitat un servei telemàtic de revisió gratuïta de la memòria durant la desescalada. L'organització ja ha revisat gratuïtament la memòria de més de 3.500 persones en 12 anys.