Sala de premsa

Barcelona, 23 d’abril de 2019

Amb motiu de la Diada de Sant Jordi

ELS EXPERTS RECOMANEN FOMENTAR LA LECTURA ENTRE LES PERSONES AMB ALZHEIMER

•    Els professionals de Fundació ACE comproven diàriament que la capacitat lectora es pot conservar fins a fases avançades de la demència

•    La lectura és una de les eines a través de les quals els Tallers d’Estimulació Cognitiva que ofereix la Fundació treballen el llenguatge i la memòria dels usuaris

Fomentar i mantenir l’hàbit de la lectura ajuda a conservar l’activitat i les funcions cognitives de les persones amb Alzheimer. Així ho indiquen els experts de Fundació ACE- Barcelona Alzheiemer Treatment & Research Center que, en el marc de la celebració de la Diada de Sant Jordi, aconsellen promoure la lectura entre les persones amb demència com a eina per treballar el llenguatge i la memòria.

Malgrat que l’habilitat lectora és un dels processos que les persones perden més tard, és habitual que, progressivament, abandonin aquesta pràctica per l’esforç que els suposa seguir el fil del relat i mantenir l’atenció en allò que estan llegint.

Davant aquesta situació, els experts de Fundació ACE recomanen als familiars i als cuidadors de persones amb demència que els facilitin aquesta activitat acompanyant-los en la lectura i posant a la seva disposició un llibre o un diari o escrivint-los, per exemple, un text breu i amb lletra clara.

Des de fa més de 25 anys, els professionals de la Fundació duen a terme un Programa de Psicoestimulació Integral (PPI), a través del qual els usuaris assisteixen a tallers i activitats en grup per activar i treballar les seves capacitats físiques, intel·lectuals i socials. La lectura, l’exercici físic, la música o l’art són alguns dels elements que des de la Unitat d’Atenció Diürna es fan servir com a eines per a l’estimulació de les seves capacitats i també dels seus records.

Adequar la lectura a les necessitats de la persona amb Alzheimer

Amèrica Morera, sotsdirectora de la Unitat d'Atenció Diürna de Fundació ACE, recomana als familiars i cuidadors tenir en compte les necessitats específiques de la persona i l’estat de la malaltia per tal d’adequar i facilitar les lectures.

Si aconseguim adaptar les lectures a les necessitats i interessos de la persona amb Alzheimer, podem aconseguir que aquesta activitat els resulti atractiva i, fins i tot, que els permeti recordar aspectes o emocions vitals”, assegura Morera. “És important, d’altra banda, que la persona afectada i el seu familiar puguin compartir espais i moments d’oci en què ambdós puguin gaudir de l’activitat sense que resulti una feina addicional.

A l’hora de donar eines als familiars i cuidadors, els experts aconsellen tenir en compte els següents aspectes, en funció de la fase de la malaltia:

•    En fase lleu: la persona pot llegir relats curts, contes o notícies a la premsa.

•    En fase moderada: és aconsellable recórrer a textos com la poesia, les faules o històries curtes que tinguin pocs personatges.

•    En fase avançada: s’hauria d’optar per la lectura de paraules o frases, escrites amb claredat. Les persones que es troben en aquesta fase acostumen a reaccionar positivament a refranys, dites populars i a la lectura de textos que tinguin un significat per a ells i que els traslladin a una vivència pròpia.

Maribel Vera, terapeuta ocupacional de la Unitat d’Atenció Diürna, recomana a les famílies que facilitin eines a les persones amb demència per fer més agradable l’experiència. “Seria bo que a mesura que llegeixin facin anotacions en una llibreta, sobre les accions que vagin succeint durant la lectura. D’aquesta manera, cada vegada que agafi el llibre pot consultar les seves anotacions, i no tindrà la sensació de no saber que està llegint, o de perdre l’argument, alhora que farà més completa l’activitat de lectura.”

És també aconsellable que, sempre que sigui possible, realitzin l’activitat acompanyats per tal de potenciar-ne els efectes beneficiosos. “Llegir acompanyats ens permetrà comentar l’argument, parlar dels personatges, o dels records que ens desperta la lectura i, en cas que la reacció no sigui positiva, aturar l’activitat.

Sobre la temàtica o gènere de les lectures facilitades, les expertes proposen donar-los-hi els autors preferits de les persones afectades, encara que siguin lectures ja llegides. “És important, però, estar atents als símptomes que mostra la persona i evitar que la lectura incideixi. És a dir, si entre els símptomes que mostra la persona, hi ha l’agitació o la desconfiança, no li recomanem novel·la negra o policíaca,” conclou Vera.

El projecte MOPEAD, finalista del Premi d'Internet 2019 per la seva innovació aplicada a l'àmbit de la salut

14/05/2019Sala de premsa
El projecte europeu MOPEAD, coordinat a Espanya per Fundació ACE, ha estat finalista del Premi d'Internet 2019, guardó que es concedeix a iniciatives digitals innovadores.