Sala de premsa

NOTA INFORMATIVA
Barcelona, 3 de setembre de 2020

Setembre, el mes de l’Alzheimer

'Regala'ns un Record', la campanya de Fundació ACE per conmemorar el mes de l'Alzheimer

• La iniciativa té el propòsit de conscienciar la societat sobre la importància de mantenir una bona salut cognitiva
  • La pèrdua de memòria és un dels principals símptomes de la malaltia d'Alzheimer, que afecta ja més de 50 milions de persones

Fundació ACE, entitat de diagnòstic, tractament i investigació de l'Alzheimer, posa en marxa la campanya 'Regala'ns un record' amb l'objectiu de donar visibilitat a l'Alzheimer, una demència que afecta més de 50 milions de persones a tot el món i que representa un dels reptes actuals més extraordinaris en matèria d'investigació mèdica.

Aquesta campanya, que s'inicia amb el mes dedicat internacionalment a les demències i, en concret, a l'Alzheimer, planteja a les persones que vulguin participar un exercici de reminiscència, tècnica que s'empra habitualment en la teràpia d'estimulació cognitiva per a les persones amb Alzheimer. "Sovint ens sembla més important cuidar-nos físicament (controlar la tensió, sucre, colesterol) que parar-nos a treballar la memòria i a activar el nostre cervell", afirma la Dra. Boada, fundadora i directora mèdica de la institució. "Repassar el que recordem, verbalitzar els nostres records ajuda a mantenir una cognició saludable."

Amb aquesta iniciativa, l'entitat anima a qualsevol persona a compartir, a través d'un formulari anònim, algun moment significatiu de la seva vida. Durant aquest mes, en què es commemora, el Dia Mundial de l'Alzheimer -21 de setembre-, Fundació ACE publicarà a les seves xarxes socials els records rebuts.

El quart problema de salut mundial segons l'OMS

La malaltia d'Alzheimer és la demència més comuna. Actualment, afecta 50 milions de persones al món. Segons dades del Ministeri de Sanitat d'Espanya, al nostre país ja s'han diagnosticat més de 800.000 casos. Es preveu que, el 2050, el nombre de casos ascendeixi fins a arribar a 132 milions d'afectats a tot el món.

Es caracteritza per l'aparició lenta dels símptomes que evolucionen al llarg del temps: pèrdua de memòria, canvis en el caràcter i la conducta, i problemes en el llenguatge i l'orientació

En general, es diagnostica en persones majors de 65 anys, tot i que cada vegada es detecten més casos d'aparició precoç. Actualment encara no s'ha identificat la causa de la malaltia d'Alzheimer ni existeix cura.

Des de Fundació ACE i amb l'objectiu de promoure la detecció precoç, realitzen, des de 2008, revisions gratuïtes de memòria per a qualsevol persona major de 50 anys que vulgui inscriure’s.

Aquestes revisions consisteixen en passar una prova cognitiva d'uns 45 minuts que realitza un neuropsicòleg de Fundació ACE.

L'objectiu d'aquesta iniciativa és conscienciar la població sobre la importància de la memòria i de conèixer el rendiment cognitiu de cadascú. A més, aquestes revisions han permès detectar precoçment alguns casos de pèrdua de memòria com a símptoma i que les persones afectades hagin pogut començar el circuit clínic amb antelació per prendre les mesures adequades que retardin la malaltia.

Des del principi d'aquesta iniciativa, s'ha avaluat la memòria de més de 3.000 persones.

Descobreixen 5 nous gens nous relacionats amb la malaltia d'Alzheimer

28/02/2019Sala de premsa
El consorci IGAP (International Genomics of Alzheimer’s Project) de genètica d'Alzheimer, amb la participació del consorci espanyol DEGESCO, impulsat per Fundació ACE, ha identificat cinc nous gens relacionats amb la malaltia d'Alzheimer.