RAMCIP - Robotic Assistant for MCI Patients at Home

Comissió Europea (H2020-PHC-2014/2015) & Fundació ACE

L'estudi RAMCIP ha desenvolupat el primer robot d'assistència domiciliària a persones majors amb deterioració cognitiva lleu (DCL)

El projecte europeu Robotic Assistant for MCI Patients at home (RAMCIP) es va posar en marxa per desenvolupar, en el termini de tres anys, el primer robot d'assistència domiciliària a persones majors amb deterioració cognitiva lleu (DCL). Finançat per la Comissió Europea, en el marc del programa Horitzó 2020, l'objectiu del dispositiu és mantenir la independència, autonomia i qualitat de vida de les persones usuàries durant el màxim temps possible.

Coordinat per l'Institut de Tecnologies de la Informació - Centre de Recerca i Tecnologia de Hellas (ITI-*CERTH) a Grècia, el projecte RAMCIP contempla la creació d'entorns domèstics assistits per robots que proporcionin un suport segur en aspectes significatius de la vida quotidiana de l'usuari, com poden ser cuinar, menjar, vestir-se o fer algunes tasques de la llar. Com a conseqüència, s'aconsegueix prevenir la deshidratació i la malnutrició, així com reduir la mortalitat i el nombre d'hospitalitzacions, entre altres.

A més, el projecte preveu que el robot ajudi l'usuari a mantenir una actitud positiva i a treballar les seves habilitats cognitives i físiques, com a part del seu treball assistencial, incorporant l'exercici al seu comportament diari.

Fundació ACE s'ha encarregat de realitzar les proves pilot del robot RAMCIP a les cases dels pacients amb deterioració cognitiva lleu i demència lleu a Barcelona. També ha seleccionat als usuaris i usuàries basant-se en estrictes criteris d'inclusió que tenen a veure tant amb la persona i la fase de la malaltia en la qual es trobi, com amb el seu entorn físic, familiar i social.

Fitxa tècnica

Data d’inici

1/01/2015

Data final

30/06/2018

Patrocinadors / finançadors

Comissió Europea (Programa Horitzó 2020)

Pressupost

3.981.178 €

Líder del projecte a Fundació ACE

Carla Abdelnour, neuròloga i cap adjunta de la Unitat d'Assajos Clínics

El Consorci RAMCIP reuneix investigadors de:

1. Technische Universität München (Alemania)
  2. Scuola Superiore Sant'Anna (Italia)
  3. Centre de Recerca i Tecnologia Hellas/ Institut de Tecnologies de la Informació (CERTH/ITI) (Grècia)
  4. Universitat de Medicina de Lublin (Polònia)
  5. Fundació ACE
  6. ACCREA Enginyeria (Polònia)
  7. Shadow Robot Company (Reino Unido).

Enllaços d’interès

Publicacions científiques

RAMCIP Project, a robotic assistant to support alzheimer's disease patients at home: a novel approach in caregiving.
Alzheimer & Dementia. July 2016, Vol 12, Issue 7. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jalz.2016.06.1610
Carla Abdelnour, Natalia Tantinya, Joan Hernandez et al.

Challenges for Service Robots—Requirements of Elderly Adults with Cognitive Impairments.
Frontiers in Neurology, June 2017. https://doi.org/10.3389/fneur.2017.00228
Carla Abdelnour, Natalia Tantinyà, Joan Hernandez-Farigola et al.

RAMCIP - A Service Robot for MCI Patients at Home.
IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS), 2018. doi:10.1109/IROS.2018.8594214.
Joan Hernandez-Farigola, Natalia Roberto et al.

My robot is happy today: how older people with mild cognitive impairments understand assistive robots' affective output.
PETRA '19: Proceedings of the 12th ACM International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments, June 2019. doi: https://doi.org/10.1145/3316782.3322777.
Carla Abdelnour, Joan Hernandez-Farigola, Natalia Tantinyà, Natalia Roberto et al.

Aparicions en mitjans de comunicació

04/2017 | YouTube | RAMCIP project

06/2018 | YouTube | RAMCIP robot at the Automatica Exhibition

03/2019 | CORDIS EU research results | From Asimov to all around us: Welcome to the robot revolution