MOPEAD - Models of Patient Engagement for Alzheimer's Disease

Comissió Europea (H2020-JTI-IMI2-2015-05)

El projecte MOPEAD és una iniciativa europea que vol atorgar al ciutadà un rol actiu en la detecció precoç de l'Alzheimer i, per a això, estudia l'eficàcia de diferents mecanismes participatius.

Fundació ACE- Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center ha estat seleccionada per l'IMI (Iniciativa Medicaments Innovadors) -consorci públic-privat entre la UE i la Federació Europea de les Associacions de la Indústria Farmacèutica (EFPIA)- per liderar el projecte MOPEAD, una recerca nova que té per objecte consolidar un sistema de diagnòstic precoç per a l'Alzheimer.

El projecte MOPEAD (de l'anglès, Models of Patient Engagement for Alzheimer’s Disease) és una iniciativa europea que vol atorgar al propi ciutadà un rol actiu en la detecció precoç de la malaltia. L'IMI destinarà 4 milions d'euros a avaluar els sistemes d'implicació i participació del pacient que puguin ser efectius per al diagnòstic precoç de la malaltia.

L'objectiu del projecte MOPEAD, segons la seva investigadora principal, Mercè Boada, és sensibilitzar als ciutadans i augmentar la seva participació en el diagnòstic. Això ajudarà també a identificar casos no coneguts. Els resultats aportaran noves dades clíniques de la malaltia en fase primerenca, la qual cosa contribuirà a la definició de noves intervencions terapèutiques per detenir l'Alzheimer.

Durant aproximadament 3 anys, la recerca contrastarà l'eficàcia per diagnosticar la malaltia en estadis lleus o previs, en quatre models de participació dels ciutadans: un qüestionari online, les Jornades de Portes Obertes de Fundació ACE, un test de 10 minuts conduït pels metges d'atenció primària i una prova neuropsicològica a pacients diagnosticats de diabetis tipus 2, considerada un factor de risc de la malaltia d'Alzheimer.

Els resultats del MOPEAD permetran identificar i instaurar, a nivell europeu, el model més adequat per facilitar l'accés dels ciutadans, amb deterioració cognitiva lleu o queixes de memòria, a un diagnòstic de la malaltia en una fase molt primerenca.

Exportar a Europa el model de diagnòstic precoç de ACE

Un dels reptes actuals en aquest camp és conscienciar la població, aparentment sana a nivell cognitiu, sobre la importància de conèixer el seu rendiment mental i, en cas que tinguin queixes de memòria subjectives o deterioració cognitiva, es pugui detectar l'Alzheimer tenint en compte la importància de la prevenció i del diagnòstic precoç.

Fundació ACE, pionera en la sensibilització per a la promoció del diagnòstic precoç, va posar en marxa les Jornades de Portes Obertes l'any 2008. Amb el lema Si ens mirem la tensió, el colesterol i el sucre… Per què no la memòria?, les Jornades de Portes Obertes es destinen a persones majors de 55 anys que voluntàriament desitgen fer-se una valoració de la memòria, el llenguatge i altres funcions cognitives a través de la bateria neuropsicològica que Fundació ACE utilitza en el procés diagnòstic.

A més de contribuir amb aquest model de participació ciutadana en la detecció precoç de l'Alzheimer, Fundació ACE coordina aquest projecte de recerca clínica en el qual participen uns 2.000 pacients.

L'IMI (Iniciativa Medicaments Innovadors) és un consorci públic-privat (PPP) entre la UE i la Federació Europea de les Associacions de la Indústria Farmacèutica (EFPIA) -òrgan representatiu de la indústria farmacèutica a Europa-. Va ser creat el 2008 per impulsar la innovació farmacèutica a Europa i accelerar el desenvolupament de medicaments més efectius i segurs. Amb un pressupost de 2 bilions d'euros, part de l'actuació de l'IMI consisteix a donar suport a projectes de recerca que fomentin les xarxes d'experts industrials i acadèmics. El seu objectiu és impulsar la innovació farmacèutica a Europa.

Fitxa tècnica

Data d'inici

1/10/2016

Data final

31/12/2019

Patrocinadors / finançadors

IMI (Iniciativa Medicaments Innovadors) -consorci públic-privat entre la UE i la Federació Europea de les Associacions de la Indústria Farmacèutica (EFPIA)

Pressupost

4.581.967,80 €

Líder del projecte a Fundació ACE

Doctora Mercè Boada, cofundadora i directora mèdica

1. Fundació ACE
  2. Eli Lilly Company Ltd
  3. ASDM Consulting
  4. AstraZeneca AB
  5. Institut Europeu de Salut de la Dona
  6. GMV Solucions Globals Internet S.A.U.
  7. Institut Karolinska
  8. KITE Innovation (Europe) Ltd
  9. Spomincica-Alzheimer Eslovènia
  10. Hospital Universitari de Colònia
  11. Centre Mèdic Universitari Ljubljana
  12. Fundació Hospital Universitari Vall d'Hebron-Institut de Recerca
  13. Stichting VUmc
  14. Alzheimer Europe

Enllaços d'interès

Publicacions científiques

Patient Engagement: The Fundació ACE Framework for Improving Recruitment and Retention in Alzheimer's Disease Research.
Journal of Alzheimer's Disease, vol. 62, no. 3, March 2018. doi: 10.3233/JAD-170866.
Boada, Mercè; Rodríguez-Gómez, Octavio; Alegret, Montserrat; Cañabate, Pilar; Lafuente, Asunción; Abdelnour, Carla; Morera, América; Sanabria, Ángela; Ruiz, Agustín; Tárraga, Lluís et al.

P3‐304: Models of Patient Engagement in Alzheimer's Disease (MOPEAD): a european multinational project to develop and test innovative patient engagement strategiesh.
Alzheimer's Association International Conference: P3‐01: Poster Presentations, July 2018. doi: https://doi.org/10.1016/j.jalz.2018.06.1665.
Octavio Rodríguez-Gómez, Mercè Boada et al.

The MOPEAD project: Advancing patient engagement for the detection of “hidden” undiagnosed cases of Alzheimer's disease in the community.
Alzheimer's & Dementia. Volume 15, Issue 6, June 2019. doi: https://doi.org/10.1016/j.jalz.2019.02.003
Octavio Rodríguez-Gómez, Isabel Rodriguez, Montse Alegret, Sergi Valero, Mercè Boada et al.