Som una societat científica que investiga constantment

Dimarts, 17 de novembre, la Dra. Mercè Boada va participar en un debat online per parlar del repte científic i social que suposa prevenir i tractar l’Alzheimer. Organitzat per la Fundació La Caixa, a la trobada també va intervenir el Dr. Arcadi Navarro, director de la Fundació Pascual Maragall, i Michelle Catanzaro, periodista especialitzat en investigació i salut a El Periódico, com a moderador de l’acte.

Durant la trobada ambdós ponents es van apropar a les particularitats de la malaltia de l’Alzheimer des de diverses perspectives. Així, la Dra. Boada va posar a sobre de la taula que “l’Alzheimer també és una malaltia sociològica. Es molt important el pes que recau en la societat, en els cuidadors, en l’economia i en els sistemes de salut”. Especialment, van coincidir ambdós experts, en la càrrega que suposa per a les famílies, ja que en el cas d’aquesta demència “un 80% del cost econòmic l’assumeix el nucli familiar, mentre que en d’altres malalties la despesa s’assumeix entre tota la societat”, segons el Dr. Navarro.

I si parlem d’assistència i cuidadors, la Dra. Mercè Boada va assenyalar que majoritàriament les dones porten tot el pes de l’assistència dels seus familiars amb deteriorament cognitiu. “Segons un estudi que vam ublicar sobre el comportament de les famílies, un 65% de les persones cuidadores eren dones, i per ordre, qui tenia cura del pacient era la seva dona, en segon lloc, la filla i, en tercer lloc, la dona del fill gran”. A més, va afegir, es va detectar que la gran majoria de les persones diagnosticades amb deteriorament cognitiu lleu que vivien soles eren dones. En relació amb això, el Dr. Navarro va posar en valor l’assistència a aquests cuidadors per dotar-los d’eines amb l’objectiu que puguin suportar la tasca d’atendre a un familiar o a un persona amb demència.

La importància del diagnòstic precoç

La Dra. Boada va posar en relleu el paper fonamental que exerceixen els metges de capçalera en la detecció precoç de les demències, a més de la importància d’educar la població sobre els estudis de memòria, de la mateixa manera com se sotmeten a diferents proves per detectar precoçment altres malalties. Tot i així, assenyala que cada vegada més persones estan conscienciades. “L’any 1996 Fundació ACE va obrir com a centre de dia i els nostres pacients arribaven en un estat moderat-sever. L’any passat només 34 persones ens van visitar per primera vegada en estat greu i un 42% dels diagnòstics que vam realitzar es troben en in deteriorament cognitiu lleu”.

El repte de la investigació

“Hi ha vegades que algú se m’apropa i em diu que l’Alzheimer és una malaltia de fracàs. Això és impossible, és una malaltia d’èxit”. La Dra. Mercè Boada argumenta que la història de l’Alzheimer ha demostrar que la comunitat científica ha aconseguit passes importants per arribar a una cura. “En l’àmbit epidemiològic hem arribat a saber volum, factors de risc, com es desenvolupa i de quina manera... més endavant vam passar a analitzar la mort neuronal i ens vam focalitzar en aquest àmbit, i què vam obtenir? Fàrmacs que actualment subministrem als nostres pacients”.

Respecte a les esperances depositades en Aducanumab, un fàrmac per alentir la progressió de deteriorament cognitiu i que actualment està avaluant la FDA, la Dra. Boada analitza que “la FDA té en una balança, per una banda, un fàrmac que cobreix satisfactòriament una necessitat mèdica per tractar pacients amb Alzheimer i, per una altra banda, la valoració de la robustesa científica que consolida la validesa del fàrmac”.

Mentre que l’Administració d’Aliments i Medicaments dels Estats Units (FDA) no resol aquesta qüestió, la Dra. Boada i el Dr. Navarro coincideixen en que, en l’hipotètic cas en el que fàrmac no s’autoritzi, “seguirem optimistes”. Ambdós investigadors tenen sobrada experiència com per saber que darrere d’aquest fàrmac s’obren moltes altres vies d’investigació i apunten a que la clau de l’èxit és la coordinació i la cooperació entre equips i entitats per obtenir resultats satisfactoris en els assajos clínics. “L’èxit no arriba des d’una única Fundació, i des d’un únic laboratori. Si alguna cosa ens ha ensenyat també aquesta pandèmia, es que és vital compartir dades i coneixement per aconseguir resultats” conclou el Dr. Navarro. Per la seva banda, la Dra. Boada matisa que “som una societat científica en investigació constant que no tindrà límits, però no podem estar sols”.

A continuació, podràs veure el debat íntegre:

Gran assistència prevista per la IV edició de La Nit de L’Alzheimer

20/09/2019Sensibilització
Més de 120 persones s'espera que participin a la IV edició de Nit de l’Alzheimer que tindrà lloc el proper 26 de setembre al Mimosa Garden de l’Hotel Mandarin Oriental de Barcelona.