Fundació ACE recomana mantenir l’hàbit de

la lectura en els malalts d’Alzheimer

.

• La capacitat lectora és un dels processos que es poden mantenir fins als estadis avançats de la malaltia però els malalts perden l’interès per llegir.
  • Els Tallers d’Estimulació Cognitiva del Centre i de l’Hospital de Dia de Fundació ACE treballen el llenguatge a través de la lectura.

Davant la proximitat de la celebració de la Diada de Sant Jordi, festa del llibre i de la rosa, els experts de Fundación ACE- Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center aprofiten per recordar als familiars dels malalts d’Alzheimer la importància de fomentar l’hàbit de la lectura en els pacients per ajudar a mantenir la seva activitat cognitiva.

Tot i que la capacitat lectora és un dels processos que els malalts perden més tard, aquests deixen de llegir perquè no poden mantenir l’atenció en el relat o la història que tenen al davant. Molts d’ells abandonen els llibres perquè perden el fil d’allò que estan llegint i es cansen.

Per això, els experts de Fundació ACE, recomanen al familiars i als cuidadors que els facilitin aquesta activitat: acompanyant-los en la lectura, apropant-los un llibre o un diari o fins i tot, escrivint-los un text curt amb una mida de lletra llegible.

El Programa de Psicoestimulació Integral (PPI), que des de fa 25 anys s’aplica al Centre i a l’Hospital de Dia de Fundación ACE, estimula la capacitat d’aprenentatge dels malalts amb tallers de grup per activar o mantenir les seves capacitats físiques, intel·lectuals i socials.

Els assistents participen en tallers de psicoestimulació per tal d’entrenar les funcions mentals superiors i treballen el llenguatge a través de la lectura. Per exemple, els pacients que tenen incapacitat de comunicar-se amb la parla sí que poden llegir perquè és una pràctica mecànica i reaccionen positivament a l’estímul de la seva pròpia veu. També, aquells que estan en fases avançades de la malaltia poden recordar aspectes de la seva vida, a través de la lectura significativa.

Lectura adequada per a malalts d’Alzheimer

Amèrica Morera, sotsdirectora de la Unitat d'Atenció Diürna de Fundació ACE, anima els familiars i cuidadors a fomentar i conservar l’hàbit de la lectura en els malalts. Per això Morera recomana “engrescar-los amb materials escollits i adaptats segons l’estat de la malaltia” i dóna les següents pautes:

Els casos lleus poden llegir relats curts, contes o notícies a la premsa.

Els pacients en estats moderats poden llegir poesia, faules o històries curtes amb pocs personatges.

Els malalts en estadis greus de la malaltia poden llegir paraules o frases, escrites amb claredat. Reaccionen molt positivament a les dites tradicionals, els refranys, i a la lectura significativa, és a dir, a textos amb un significat en la seva vivència personal. Frases com, per exemple, “el meu fill Antoni té un restaurant” els fa reconèixer i recordar una realitat.

Fundación ACE, 25 anys lluitant contra l’Alzheimer

L'Alzheimer Centre Educacional (ACE) va ser fundat per la neuròloga Mercè Boada, Creu de Sant Jordi 2016, i el psicòleg Lluís Tárraga amb la hipòtesi que era possible reeducar persones que patissin la malaltia per tal de mantenir les seves capacitats tant de temps com fos possible.

Després de 25 anys, 1.600 persones han estat tractades al Centre de Dia amb el Programa de Psicoestimulació Integral (L. Tàrraga, 1998), el mètode que, des dels seus inicis, apliquen els professionals de Fundació ACE. El model d'atenció de la Fundació està avalat per les institucions científiques més prestigioses i ha estat publicat en reconegudes revistes del sector com el Journal of Alzheimer 's Disease. Aquest programa demostra que el deteriorament cognitiu passa per diverses fases en les quals és possible una intervenció no farmacològica basada en la psicoestimulació i els exercicis de memòria.

Fundació ACE en la seva lluita contra la malaltia, compta amb tres unitats més per tractar les persones que pateixen Alzheimer o altres demències. Entre elles, la Unitat de Recerca, que ha participat en el descobriment de 12 gens relacionats amb la malaltia; la Unitat de Diagnòstic, que en 20 anys ha diagnosticat més de 20.000 persones; i l'Hospital de Dia, un centre específic per tractar persones amb una manifestació de l’Alzheimer d'aparició precoç, és a dir, persones de menys de 65 anys.

Barcelona Cuida: xerrades teòric-pràctiques per cuidadors

29/04/2019Sensibilització
Fundació ACE oferirà el proper mes de maig dues conferències per a cuidadors de persones amb demència en el marc de Barcelona Cuida, un nou centre per a donar visibilitat als recursos disponibles en l'àmbit de la cura.