L’equip de recerca de Fundació ACE, reconegut amb set beques per a la recerca de l’Alzheimer i altres demències

L’equip de professionals de la Unitat de Recerca de Fundació ACE han estat reconeguts amb un total de set ajuts públics per a la investigació de la demència procedents del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. Sis d’elles han estat atorgades per l’Institut de Salut Carlos III i una a través del programa d’ajuts per a contractes, Juan de la Cierva.

Un total de 4 projectes de recerca finançats

Fruit d’aquests ajuts, Fundació ACE rebrà al voltant de 616.000 € amb els quals es finançaran quatre projectes de recerca, un d’ells liderat per la Dra. Marta Marquié que estudia la utilitat de l’Angiografia per Tomografia de Coherència Òptica (OCT-A), una prova que mesura l’estat dels vasos sanguinis de la retina, a l’hora de predir la probabilitat de desenvolupar Alzheimer i demència vascular.

Aquestes ajudes estatals també ajudaran a finançar dos projectes dirigits pel Dr. Agustín Ruiz, director científic de l'entitat. D'una banda, la segona fase de l'estudi GR@ACE, dedicat a l'estudi dels gens relacionats amb l'Alzheimer. Per una altra, un projecte europeu, coliderat per Fundació ACE i la Universitat de Colònia, per a identificar els factors d'envelliment cel·lular en pacients d'Alzheimer amb l'objectiu d'estudiar l'impacte que tenen en el desenvolupament de la malaltia. Aquest últim és una de les tres beques que el Joint Program for Neurodegenerative Disease Research (JPND) ha concedit a grups de recerca espanyols, després d'un exigent procés competitiu entre les propostes.

A més, també es donarà suport al finançament d'un quart projecte liderat per la Fundació Institut de Recerca Sanitària Pere Virgili, en el qual Fundació ACE col·labora, relatiu a la modulació nutricional. L'objectiu d'aquest projecte és estudiar com els canvis en la dieta poden afectar a determinades molècules reguladores dels gens relacionats amb l'Alzheimer i la resistència a la insulina i, al mateix temps, veure si aquestes molècules poden ser usades per a millorar el pronòstic de la deterioració cognitiva.

Una beca de mobilitat

D'altra banda, aquestes ajudes inclouen també la concessió d'una beca de mobilitat que servirà per a finançar una estada de sis mesos al Glenn Biggs Institute Alzheimer’s & Neurodegerative Diseases, de la Universitat de Texas, amb l'objectiu de crear un observatori de genòmica per a generar dades de la seqüència completa del genoma en població espanyola, mexicana i nord-americana. D'aquesta manera, es volen crear programes de medicina personalitzada i identificar nous gens vinculats a la malaltia.

Atorgades 2 beques de formació

Finalment, el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats ha atorgat a Fundació ACE dues beques de formació per a la contractació de dues noves investigadores que s’incorporaran a l'estudi de nous biomarcadors i al programa de recerca de neuroimatge.

El Dr. Agustín Ruiz ha volgut destacar que aquestes beques “suposen un reconeixement a la tasca que realitzem des de la nostra Unitat i ens animen a seguir endavant amb la recerca de la malaltia que requereix molts esforços i de la qual encara ens queden moltes coses per conèixer”.

L’estudi de Fundació ACE descobreix dos nous gens implicats en la malaltia d'Alzheimer

02/09/2019Recerca
Les mostres analitzades a l’estudi ha detectat dos nous gens. El projecte GR@ACE descobreix la relació de l’Alzheimer amb l’enzim que sintetitza el colesterol i amb el procés de mort neuronal.