notícies

La relació entre el gruix de la retina i la demència: objectiu de l’últim estudi de Fundació ACE

La prestigiosa revista Alzheimer's Research & Therapy ha publicat recentment un article de l’equip de la Unitat de Recerca de Fundació ACE, liderat per la neuròloga Marta Marquié, sobre l’associació entre el gruix de la retina i l’acumulació de la proteïna β-amiloide al cervell en persones amb Deteriorament Cognitiu Subjectiu. Aquesta investigació es basa en dades de la cohort FACEHBI (Fundación ACE Healthy Brain Initivative) i l’estudi NORFACE (Neuro-ophtalmology Research at Fundación ACE), i forma part de la beca post-doctoral Marie Skłodowka-Curie Action del programa Horizon2020 de la Comissió Europea concedida a la Dra. Marquié.

La investigació es basa en l’anàlisi de la relació entre el gruix de la retina mesurat utilitzant una tècnica no invasiva d’imatge ocular (la Tomografia per Coherència Òptica, o OCT) i els nivells de la proteïna β-amiloide al cervell quantificats amb un tipus d’escàner cerebral anomenat PET-Florbetaben. Per fer-ho, s’ha treballat amb una mostra de 129 participants del projecte FACEHBI que presenten Deteriorament Cognitiu Subjectiu (o sigui, que han notat un empitjorament subjectiu en la seva memòria però obtenen puntuacions totalment normals en una bateria de test cognitius segons la seva edat i nivell educatiu).

L’estudi conclou que s’observen subtils canvis en el gruix de la retina a la regió macular mitjançant OCT en aquest grup de persones amb Deteriorament Cognitiu Subjectiu. En concret, un engruiximent de la màcula s’associa amb nivells més elevats de proteïna amiloide al cervell. Precisament, l’acumulació d’aquesta proteïna al cervell respon a la principal hipòtesi de l’origen de la malaltia d’Alzheimer.

Un pas més per a la detecció precoç de l'Alzheimer

Tot i això, la investigació dirigida per la doctora Marta Marquié indica que encara queda molt camí per recórrer per tal d’aconseguir un diagnòstic precoç de l’Alzheimer a través d’aquesta tècnica. Les conclusions d’aquesta recerca representen un pas més per avançar en la detecció precoç de l’Alzheimer, però encara són necessaris més estudis en aquesta línia, fent un seguiment més llarg de l’evolució dels participants i amb una mostra més gran de població.

S'amplia l’estudi FACEHBI de detecció precoç de l’Alzheimer

16/01/2020Recerca
Fundació ACE renovarà tres anys més l’estudi FACEHBI (Fundació ACE Healthy Brain Initivative), una investigació que busca determinar la relació de les queixes subjectives de memòria com a factor de risc en la malaltia d’Alzheimer.