La doctora Laiene Olabarrieta presenta el seu estudi sobre la fluïdesa verbal

“Estudi de la fluïdesa fonològica, semàntica i d'acció en subjectes bilingües basc/espanyol i català/espanyol” és el títol de la tesi de la Doctora en Psicologia Laiene Olabarrieta, les conclusions de la qual ha presentat avui a Fundació ACE. La tesi, que la doctora va defensar el 2017 a la Universitat de Deusto, destaca que la relació entre el bilingüisme i les proves de fluïdesa verbal (FV) no és clara, ja que els estudis han mostrat resultats contradictoris depenent del grup o tipus de tasca utilitzat.

Després d'analitzar diferents perfils de persones per les seves característiques sociodemogràfiques, lingüístiques i el nivell de vocabulari, les conclusions d'aquesta tesi doctoral suggereixen que les persones bilingües amb un alt nivell de vocabulari puntuen igual que les monolingües a les proves de fluïdesa verbal. Aquestes proves, anomenades FV, són utilitzades per la seva fàcil i ràpida administració i per la seva alta sensibilitat al dany cerebral.

Per a la seva recerca, la doctora Olabarrieta va analitzar una mostra composada per 360 participants: 89 monolingües, 139 bilingües basc-espanyol del País Basc i Navarra i 132 bilingües català-espanyol de Catalunya.

La doctora Laiene Olabarrieta ha centrat la seva activitat en l'àrea de la neuropsicologia, amb experiència en avaluació neuropsicològica i implementació de programes de rehabilitació cognitiva en pacients amb dany cerebral. En l'actualitat, treballa per a la Universitat Pública de Navarra.

La detecció precoç de l'Alzheimer, motiu central de la conferència del Dr. Strange a Fundació ACE

28/01/2020Diagnòstic
"La pèrdua o conservació de la memòria en persones amb Alzheimer i persones sanes" és el títol de la ponència que el Dr. Bryan Strange ha realitzat avui a Fundació ACE. Director de l'àrea de neuroimatge de la Fundació CENT, el Dr. Strange lidera ...