Entrevista amb el Dr. Kenneth Kosik

El Dr. Kenneth Kosik és un referent internacional en la recerca amb cèl·lules mare i la seva aplicació en malalties neurodegeneratives com l'Alzheimer i altres tipus de demències. Kosik, que treballa com a professor a la Universitat de Califòrnia a Santa Barbara, compta amb més de 300 publicacions científiques i més de 40.000 citacions.

Aprofitant la seva recent visita a Fundació ACE, no vam voler deixar escapar l'oportunitat per a fer-li unes quantes preguntes sobre el seu treball de recerca.

Conferència del Dr. Kosik aFundació ACE

1. En el seu llibre "Outsmarting Alzheimer’s", vostè ofereix 80 recomanacions simples per a modificar l'estil de vida amb l'objectiu de reduir el risc de desenvolupar Alzheimer. Quins hàbits o rutines són més importants per a canviar o introduir en la nostra vida diària?

Destacaria sobretot el fet de fer exercici físic. D’entre tots els canvis en l'estil de vida que se suggereixen en el llibre per a reduir la probabilitat de desenvolupar Alzheimer, fer esport és el que compta amb major evidència científica. Per descomptat és sempre important adaptar aquest exercici a l'edat i condició física de cada persona. Segons les recomanacions generals, seria suficient amb dedicar-li uns 150 minuts a la setmana.

2. Vostè creu que aquestes recomanacions poden ser útils també per a reduir la progressió de la malaltia i mitigar els símptomes, una vegada que una persona ja ha estat diagnosticada amb la malaltia?

Una vegada una persona ja ha estat diagnosticada d'Alzheimer, aquesta pregunta seria una mica més difícil de respondre. Hi ha estudis que apunten que aquests canvis en l'estil de vida poden ajudar a reduir la progressió de la malaltia i mitigar alguns dels seus símptomes però no tothom està d'acord. Es tracta d'una qüestió més controvertida ja que l'evidència científica amb la qual comptem no és tan clara.

3. Segons l'OMS, en el 2050 els casos de persones afectades d'Alzheimer es triplicaran. Què està fent actualment la comunitat científica en l'àmbit de la genètica i de les cèl·lules mare per a fer front a aquesta situació?

Estem treballant molt durament per a incorporar noves perspectives de cara a trobar un nou tractament. En aquest sentit, hem dedicat molts anys a explorar el que anomenem la hipòtesi amiloide, intentant trobar fàrmacs diferents que puguin reduir la quantitat de proteïna amiloide que s'acumula en el cervell de les persones amb Alzheimer. Però desafortunadament res d'això ha funcionat.

Actualment, tot i que encara hi ha alguna possibilitat que aquesta línia pugui funcionar, molts investigadors han començat a buscar nous enfocaments. I això és molt positiu, perquè la recerca s'està tornant molt més oberta a estratègies més innovadores i creatives per a trobar una solució.

4. Creu que serà possible a curt termini adaptar el tractament a cada persona d'acord amb la seva genètica?

Possiblement no a curt termini, però crec que en un futur serem capaços de fer-ho. A les primeres persones a les quals ens dirigirem, seran totes aquelles amb predisposició genètica per desenvolupar Alzheimer, és a dir, amb mutacions severes en el seu ADN que determinen l'aparició de la malaltia. Però per a altres persones, en canvi, la clau per al seu tractament pot no ser la genètica. La resposta pot ser diferent depenent de la persona que tinguem al davant.

5. Creu que encara es trigarà molt a trobar una cura per l'Alzheimer?

Sóc optimista respecte a aquesta qüestió. L'únic problema és que no m'atreveixo a dir quan. La veritat és que avui en dia ningú ho sap realment i posar una data seria confondre i crear falses expectatives. Per això prefereixo no fer-ho.

6. Demani un desig en relació amb l'Alzheimer.

El desig més obvi és el de trobar una cura. Però a curt termini, el meu desig se centraria més aviat en demanar que siguem capaços d'entendre la naturalesa de l'Alzheimer i la seva complexitat, de cara a aconseguir un avenç important en la recerca d'aquesta malaltia.

Conferència del Dr. Kenneth Kosik a Fundació ACE

07/10/2019Recerca
El Dr. Kenneth Kosik, una reconeguda eminència de la recerca amb cèl·lules mare i la seva aplicació a les malalties neurodegeneratives, estarà el proper dimarts dia 8 d'octubre a Fundació ACE per impartir una conferència.