El BBRC, CITA-Alzheimer i Fundació ACE comparteixen la seva experiència a EPAD

El projecte europeu EPAD (European Prevention of Alzheimer’s Dementia) està compost per 39 entitats de tota Europa, decidides a ampliar el coneixement sobre la fase preclínica de la malaltia d’Alzheimer i així poder prevenir la demència abans que apareguin els símptomes. En el projecte participen tres centres espanyols de recerca capdavantera en l'Alzheimer: el BarcelonaBeta Brain Research Center (BBRC) de la Fundació Pasqual Maragall, la Fundació CITA Alzheimer, i Fundació ACE- Barcelona Alzheimer Treatment & Research Center

La Dra. Karine Fauria, gerent de recursos científics del BBRC, el Dr. Pablo Martínez-Lage, director científic de la Fundació CITA, i la Dra. Mercè Boada, directora mèdica de Fundació ACE, comenten en el següent vídeo la seva experiència a l’EPAD.

Fundació Pasqual Maragall

Actualment, el BBRC és el centre europeu que més participants ha reclutat per al projecte, amb més de 250 persones que es realitzen regularment proves de cognició, neuroimatge, clíniques i d'infermeria a la seu de la Fundació Pasqual Maragall. Una fita que la Dra. Fauria atribueix al gran compromís i predisposició dels participants de l'Estudi Alfa: “tenim a una població extraordinària perquè provenen de l'Estudi Alfa del nostre centre, en el qual la majoria de participants són fills i filles de persones amb Alzheimer. Això ha propiciat una motivació extrema en ells, així com una generositat i una capacitat de fer esforços fantàstica entorn de la recerca”.

Fundació CITA

De les més de 1.600 persones de tota Europa que participen en la cohort de EPAD, també destaquen els més de 230 participants reclutats per la Fundació CITA a Sant Sebastià, que ocupa la segona posició en el reclutament del projecte. Per al Dr. Martínez-Lage, la possibilitat d'entrar en un consorci europeu a gran escala, ha estat una fita per a la cohort longitudinal de prevenció de l'Alzheimer que van iniciar fa 9 anys: “estem contribuint a l'avanç de la ciència i de la medicina en un gran estudi europeu”. I destaca, sobretot, la possibilitat que tindran els participants bascos de passar a la fase d'intervenció, provar fàrmacs i noves estratègies preventives.

Fundació ACE

En l'estudi també estan entrant recentment altres centres de recerca, com és el cas de Fundació ACE, que es va unir al projecte al febrer d'aquest any. En el mateix vídeo, gravat en una de les reunions del projecte celebrades a Berlín, la Dra. Boada manifesta el seu agraïment per entrar en un “projecte europeu que fa un seguiment de persones interessades a participar en assajos clínics de l'Alzheimer de cara a oferir un possible tractament”.

La doctora Mercè Boada i el doctor Agustín Ruiz participen a la Conferència sobre Alzheimer del sud de Texas

25/02/2020Recerca
La doctora Mercè Boada, directora mèdica de la Fundació ACE, ha participat a la Conferència sobre Alzheimer del sud de Texas 2020 (STAC 2020) organitzada per l'Institut per a l'Alzheimer i les malalties neurodegeneratives Glenn Biggs.