Mercè Boada assisteix al col·loqui sobre la malaltia de l'Alzheimer i el seu entorn a l'Associació de les Nacions Unides d'Espanya

L’Associació per les Nacions Unides de Catalunya celebra el tercer cicle d’estiu amb una sèrie de conferències i debats al voltant dels drets humans. L’ANUE (Associació de les Nacions Unides d’Espanya) ha programat tres sessions, entre les quals, el dia 8 de juliol, a les 19 hores, es debatrà de Drets Humans i Salut. La doctora Mercè Boada, de la Fundació ACE, va parlar de l’Alzheimer i el seu entorn. Tot plegat amenitzat per una actuació musical de filharmònica popular i un refrigeri final.

L'acte va iniciar-se amb un repàs històric sobre l'origen i el descobriment de l'Alzheimer. Entre altres curiositats, Boada explicava que a finals del s. XIX aquesta malaltia encara no estava lligada a la demència, tot i que el 1906 l'alemany Alois Alzheimer va diagnosticar per primera vegada una malaltia amb tota la simptomatologia de l'Alzheimer.

Boada va puntualitzar explicant que l'evolució del tractament d'aquesta malaltia és molt lent i, de moment, no té cura. Tot i això, el primer medicament relacionat amb la malaltia no va aparèixer fins al 1996. Des de llavors, les investigacions i la ciència han avançat molt i, tot i que avui en dia encara no té cura, cada cop se saben més detalls sobre la malaltia. Parlant de notorietat social i inversió, Boada expressa que encara falta camí per recórrer però que els avenços són innegables:"L'Alzheimer ha passat de ser un vagó secundari a viatjar en business class", afirma.

"Perdre la memòria hauria de ser tan greu per a la gent com orinar sang o perdre la vista", declara. També va explicar que, en el cas dels homes, es tarda més en diagnosticar la malaltia, a causa de la fortalesa de les dones que viuen amb el malalt i, també, perquè molts homes mai han sabut realitzar les tasques que s'utilitzen per a fer el diagnòstic de l'Alzheimer. D'altra banda, les inversions públiques no ajuden a que aquest progrés avanci. "Al Regne Unit les malalties relacionades amb la demència costen 30.000 milions d'euros a l'any, mentre que les relacionades amb el càncer uns 12.000. Tot i això, s'inverteixen 6.000 milions d'euros per tractar demències i 600.000 per al càncer", denuncia Boada.

Per a les famílies i els amics de les persones amb Alzheimer el consell de Mercè Boada és estar a prop i amb ells. "Un 23% dels malalts d'Alzheimer de la ciutat de Barcelona viuen sols i un 7% encara avui condueixen", va explicar. Boada també va remarcar la importància d'estar atents als primers simptomes de la malaltia: "no s'hi val a dir allò que sempre ha estat un despistat". Per acabar, Boada va assenyalar la necessitat de lluitar contra la por i la vergonya que avui dia encara suposen aquesta malaltia.

Quan va finalitzar el col·loqui tots els participants van poder disfrutar de la Filharmònica Popular interpretant temes de Mozart (Divertimento en Re), Vivaldi (concert amb  dos violins i estiu) i Brahms.

El segon Seminari del Programa Estimul'Art ja té data

08/05/2017Formació
El segon Seminari del Programa Estimul'Art ja té data EEl segon Seminari del programa Estimul'Art tindrà lloc el proper dissabte 23 de maig. Ha est...