La Dra. Mercè Boada, cofundadora i directora mèdica de Fundació ACE, va participar el passat dimarts, 29 de setembre, a la primera jornada de Biomarcadors de l’Alzheimer. L’esdeveniment online, organitzat per Roche i dirigit a neuròlegs, analistes i altres professionals de la salut implicats en la malaltia de l’Alzheimer tenia com a objectiu actualitzar i compartir diferents avenços en l’atenció d’aquesta patologia.

La ponència de la Dra. Boada es va basar en el patient journey d’un pacient amb demència i la importància de la interacció primària-atenció especialitzada en el diagnòstic precoç. “Hem d’aconseguir que les famílies entenguin que realitzar un diagnòstic primerenc és una gran oportunitat de planificar estratègies a futur pel pacient i per ells mateixos”.

Segons l’experiència a Fundació ACE, el focus diagnòstic encara se situa en les etapes clíniques tardanes de l’Alzheimer o de les demències, pel que els pacients tenen dificultat per accedir als tractaments disponibles i limita la seva participació en estudis i assajos clínics.

En relació a això, la Dra. Boada assenyala que “hem de perdre el concepte que Alzheimer és una situació de l’envelliment. És una patologia que es dona als 60, 65, 70 anys i aquesta població no és anciana, és un col·lectiu que es mereix tenir la possibilitat de planificar la seva vida i el seu futur”.

Segons la Dra. Mercè Boada, és clau detectar els obstacles que existeixen en el sistema de salut pública que provoquen una demora en el diagnòstic, així com informar, educar i motivar els professionals de l’atenció primària sobre la importància del diagnòstic en fases preclíniques.

Fundació ACE té una relació estreta i directa amb 319 centres d’atenció primària (CAP) i 1.403 metges d’AP de Barcelona ciutat i província. És per això que el 88% de les primeres visites realitzades a Fundació ACE són derivades per Equips d’Atenció Primària i CatSalut.

En relació amb la importància dels biomarcadors, la Dra. Boada assenyala que són significatius en matèria de diagnòstic, pronòstic, presa de decisions, investigació, assajos clínics i crucials en un futur per prescriure correctament els nous tractaments.

Segons la directora mèdica de Fundació ACE, per optimitzar el coneixement que se n’obtenen, és crucial que els equips construeixin i comparteixin dades, creïn biobancs i consolidin el coneixement basat en la compartició i sinèrgies entre institucions.

Fundació ACE té un dels bancs genètics més grans del món en el camp de les demències, amb més de 20.000 mostres emmagatzemades que han permès identificar 40 factors de risc genètic vinculat amb l’Alzheimer i estudiar els mecanismes moleculars del gen APOE, principal factor de risc genètic per la malaltia de l’Alzheimer.

Pots veure la ponència de la Dra. Mercè Boada en el següent vídeo:

3 Especializada-Primaria MERCÈ BOADA from Roche Diagnostics Spain on Vimeo.

Mercè Boada: "L'Alzheimer és una de les malalties més temudes"

13/07/2015Formació
Mercè Boada assisteix al col·loqui sobre la malaltia de l'Alzheimer i el seu entorn a l'Associació de les Nacions Unides d'Espanya L’Associació...